Artrose blijkt een voedselallergie

Door Internationaal Therapeut, 18 reacties, 309090x bekeken

Artrose-is-geneesbaarEen nieuwe kijk op artrose

Artrose is botslijtage. De pijn wordt echter niet door deze slijtage veroorzaakt. Artrosepijn vindt zijn oorzaak in ontstekingen. Deze ontstekingen ontstaan op verschillende manieren. Een van die manieren is opvallend. Artrose blijkt namelijk in het merendeel van de gevallen te ontstaan door voedselallergie. Iedereen is weer allergisch voor andere voedings-stoffen. Voorbeelden van voedsel waar mensen allergisch voor zijn: suiker, witmeelproducten, fructosestroop, transvet en chocolade.

De artrosemythe doorgeprikt
Artrose heeft tientallen jaren lang een foutieve oorzaak gekregen. Artsen gingen ervan uit dat de pijn zou ontstaan door slijtage. Artrose wordt veel bij oudere mensen met obesitas gezien. In hun knieën, die veel te verduren hebben, kan artrose ontstaan. Maar is dit een vorm van slijtage? Je zou het wel zeggen, omdat de knieën extra belasting moeten verduren. Het is echter zo dat mensen uit dezelfde categorie ook vaker last hebben van artrose aan de handen. Vingers krijgen geen extra gewicht te verduren. Logisch denkende mensen hadden daarom al langer de artrosemythe kunnen doorprikken.

Artrose is een auto-immuunziekte
Artrosepijn wordt veroorzaakt door ontstekingscellen die zich normaal gesproken tegen een pathogene indringer richten. In het geval van artrose richten deze zelf zich tegen het kraakbeen waardoor een ontstekings- of infectiepijn ontstaat. Hoofdonderzoeker van een Stanfords onderzoeksteam uit 2011 kwam erachter dat de ontstekingscellen reeds actief waren voordat de artrosepijn zich ontwikkelde. Hierdoor is de kans levensgroot dat artrose net als artritis een auto-immuunziekte is. Dat is dan ook de reden dat artrose niet zozeer bij ouderen voorkomt; het is ook een ziekte die veertigers aandoet.

Geen slijtage
Via een ingewikkeld proces blijkt dat het kraakbeen in de gewrichten wordt aangetast. Dit proces wordt Membraan Aanvallend Complex of MAC genoemd. Tijdens een MAC worden er eiwitten gebonden aan kraakbeencellen. Daarnaast worden er meer enzymen rond het kraakbeen aangetroffen. Daardoor wordt het kraakbeen in versneld tempo afgebroken. Deze processen hebben niets met slijtage te maken.

De medische wereld dient zijn visie op artrose volledig bij te stellen!

Artrose is geneesbaar
Het Stanfords onderzoek heeft grote consequenties voor het denken over artrose. Reguliere artsen menen anno 2014 nog steeds dat artrose ongeneeslijk is. Dat blijkt niet waar. Er dient een paradigmaverschuiving ten aanzien van artrose plaats te vinden. Ontstekingen kunnen namelijk uitstekend worden genezen. Dat kan op een aantal manieren. Ten eerste is het belangrijk om de oorzaken van ontstekingen weg te nemen en ten tweede is het van belang om ontstekingsremmende geneesplanten tot ons te nemen. Ananas is daar een voorbeeld van omdat er bromelaïne in zit. Deze stof doet zwellingen door ontstekingen verkleinen.

Voeding en allergenen
Er zijn bepaalde voedingsproducten die ontstekingen kunnen veroorzaken. Het zijn zogenaamde allergenen; dat zijn stoffen die allergische reacties kunnen opleveren. Hier volgt een aantal producten die allergische reacties kunnen veroorzaken: melk, zuivelproducten, sojaproducten, suiker, nachtschadegroenten, tarwe, chocolade, eieren, rundvlees, koffie, mais, sinaasappels, varkensvlees, gist, thee etc.

Behalve aangepaste voeding kan het uitvoeren van lichaamsoefeningen helpen bij artrose

Elimineren betekent herstel van artrose
Het elimineren van deze voedselsoorten betekent dat in de meeste gevallen er geen artrosepijn meer wordt waargenomen. Het kraakbeen krijgt de kans om zich te herstellen. Hierdoor worden de pijnen weggenomen. Voor al deze allergene voedingssoorten geldt dat er gifstoffen in zitten. Normaal gesproken nemen we deze gifstoffen niet op. Er zijn echter omstandigheden waaronder we deze giffen wel opnemen. Een daarvan is een verhoogde permeabiliteit van de darmen. Dat betekent dat de darmen meer nonutrienten of toxinen doorlaten. Deze toxinen(gifstoffen) hopen zich op in bijvoorbeeld het kraakbeen. Hierdoor kunnen artrosepijnen ontstaan.

Waarom mensen met obesitas vaker artrosepijn hebben
Gifstoffen in voedsel zijn medeoorzaak van artrose. Cytokines, chemokines en adipokines liggen opgeslagen in vetweefsel. Deze stoffen bevorderen het ontstaan van ontstekingen. Mensen die leiden aan obesitas hebben meer van deze ontstekingsbevorderaars in hun weefsel. Daardoor kan artrose extra getriggerd worden. Dat is de hoofdreden dat artrose zich vaker voordoet bij mensen die leiden aan obesitas. Het is namelijk zo dat vetweefsel een opslagplek is voor allerlei gifstoffen.

Wat je beter kunt vermijden
In het algemeen is het belangrijk voor de artrosepatiënt om gebakken voedsel, geprocesseerd voedsel, witte suiker en koolhydraten te laten staan. Daarnaast is het verstandig om alleen verse groenten te eten. Andere voedselsoorten die tot problemen kunnen leiden zijn varkensvlees, rundvlees, zuivel en tarweproducten.

Het Mediterrane dieet
Sommigen mensen noemen dit het Mediterrane dieet. Verse groenten die kort gestoomd of geblancheerd zijn, hebben een stuk meer gezondheidsvoordelen dan gebakken groenten, helemaal als deze groenten gebakken zijn in zonnebloemolie, arachideolie of raapzaadolie uit de supermarkt. Als je toch groenten wilt bakken gebruik dan roomboter of kokosolie. Dat zijn twee bakmiddelen waarbij er geen ontstekingsbevorderende stoffen worden aangemaakt.

Te weinig omega 3
De oliën uit de supermarkt bevatten te weinig omega 3 en te veel omega 6. Omega 3 is ontstekingsremmend en omega 6 is ontstekingsbevorderend. Verder zijn deze oliën gefilterd en geraffineerd. Hierdoor zit slechts een fractie van de voedingsstoffen in deze oliën van wat er had kunnen inzitten. Ontstekingen zorgen overigens niet slechts voor artrose. Ontstekingen op celniveau kunnen ook obesitas, kanker, alzheimer, hart- en vaatziekten veroorzaken.

Ontstekingsremmer zorgt voor ontstekingen
Soms komen stoffen die ontstekingen veroorzaken uit een onverwachte hoek. NSAID is een pijnstillend en ontstekingsremmend medicijn. Maar werkt het ook? Uit de onderzoeken van fabrikanten blijkt dat het zeer goed werkt. Er zijn ook onafhankelijke onderzoekers naar NSAID, zoals Peter Gotsche. Hij vond juist uit dat ontstekingsremmers helemaal geen ontstekingen remmen.

Gotsche publiceerde een onderzoek waaruit blijkt dat farmaceutische fabrikanten de resultaten van hun onderzoek hebben gemanipuleerd. NSAID’s hebben vele bijwerkingen zoals maagbloedingen. Het darmflora wordt ernstig verstoord door deze stoffen.

Nachtschade zorgt voor artrose
Nachtschadegroenten zoals aubergine, aardappel, tomaat, paprika en rode peper zijn een belangrijke ontstekingsfactor voor artrose. Uit onderzoek onder 434 mensen blijkt dat artrose in 68% van de gevallen kan worden opgelost door nachtschadegroenten uit het dieet te halen. In nachtschadegroenten zitten veel alkaloïden met ongezonde werkingen. Zo zit er solanine in aardappel en tomatine in tomaat.

In dit verband is het nuttig om op te merken dat de meeste rokers op den duur last krijgen van artrose. Tabak is eveneens een nachtschadeplant. Tabak kan niet alleen leiden tot artrose maar ook tot artritis, wat ook wel reuma wordt genoemd.

Bron: Gooische Courant 

Reacties (18)

  1. 10 december 2014
    0

    Ik gebruik sinds enkele jaren vitamine D 50+ en heb nu minder pijn van mijn artritushanden. Een dieet volgen vind ik lastig maar ik houd wel rekening door dieetboter met Omega3 en olijfolie te gebruiken. Verder weinig of geen zout en vetarm.

  2. Rina
    6 december 2014
    0

    een lijst wat je wel kunt eten zou enorm handig zijn!

  3. Angela
    26 november 2014
    0

    Grip op Koolhydraten is een leefwijze ipv een dieet, en ook Paleo is zeer geschikt en beide hebben diverse boeken met recepten, dus het is echt niet zo moeilijk om zo te eten!
    Schijnt heel veel mensen met diverse Welvaartsziekten te helpen!

  4. Agnes
    24 november 2014
    0

    Goed artikel,

    Al sinds mijn vroege jeugd klachten die geschaard werden onder reumatische artritis, na uitsluiten lactose, gluten, E-nummers , suiker en opletten met koffie nagenoeg geheel klachtenvrij.

    Dit in combinatie met veel beweging weliswaar en luisteren naar mijn lijf. Ik heb er mijn werk maar van gemaakt ..(;

    Wat ik wel eet; alles wat vers is, groente, fruit,’s monotheïstische, zaden, noten, pitten, rijstmelk, lactose/glutenvrij brood, maispasta, rijst, quinoa, er is zoveel wel te vinden tegenwoordig , rauwe chocolade.
    Toegegeven het is eenlevenspuzzel, maar geheel klachtenvrij zijn is super!

    1. Agnes
      24 november 2014
      0

      Smoothies..(.ipv smoneistisch?)

Geef een reactie