Beginnen met hardlopen? Laat je goed adviseren!

Door Internationaal Therapeut, 0 reacties, 837x bekeken

start_running2

Zwemmen is niet voor iedereen weg gelegd en wielrennen kan een dure hobby zijn. Veel mensen starten in januari met goede voornemens door te gaan hardlopen. Dit is voor veel mensen een heerlijke uitlaatklep en een manier om in conditie te blijven. Maar zoals bij iedere sport is een juiste start van belang om klachten of zelfs blessures op zowel lange als korte termijn te voorkomen.

Vaak voorkomende klachten ontstaat rondom de knieën, enkels en voeten wegens uiteenlopende redenen. Denk hierbij aan looptechniek, rekken en strekken en dergelijke. Maar de meest voorkomende boosdoener is het ontbreken van een goede schoen. Een oude tennissportschoen van een paar jaar geleden is geen verstandige keuze om 5 kilometer mee te gaan hardlopen. Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om professioneel advies te krijgen.

De beste start voor verantwoord hardlopen is door een loopanalyse te laten maken. Hierbij worden als eerste de voeten opgemeten en krijgt men een neutrale schoen aan. Vervolgens zal de hardloopspecialist vragen om een stuk (hard) te lopen over een rechte baan of op een loopband. Op voethoogte is een speciale camera geplaatst om de pas vertraagd terug te kunnen kijken op de computer. Hieruit zal blijken of de voet naar binnen (eversie) dan wel naar buiten (inversie) kantelt. Dan zal de specialist experimenteren met verschillende schoenen die de voet corrigeren (recht zetten). Daarnaast kan er ook nog een verschil zitten in het landen op de voorvoet of meer op de achterkant. Wanneer de juiste mate van correctie vastgesteld is zal de specialist een selectie schoenen voorleggen bestaande uit verschillende merken en prijzen. Er kan nu een keuze worden gemaakt op basis van voorkeur.

ankle-sprain-ligs

Naast goed materiaal kunnen de experts in de hardloopwinkels ook advies geven over rek en strek oefeningen ter voorbereiding en nazorg van een training. Zij kunnen ook advies geven met betrekking tot looptechnieken, trainingstechnieken zoals intervaltrainingen om je conditie te verbeteren.

Kortom, een goed begin is het halve werk en kan veel (pijnlijke) blessures voorkomen. Het verschil tussen een willekeurige sportschoen en een schoen op basis van een analyse is duidelijk merkbaar na de eerste meters. De bekende hardloopwinkels zijn geschikt voor zowel de startende hardloper als de ervaren marathonloper. Zie ook de Wegwijzer van Internationaal Therapeut voor de dichtstbijzijnde specialist!

Geef een reactie