Caloriearm uit eten: zo doe je dat!

Door Internationaal Therapeut, 0 reacties, 19125x bekeken

29b06e27bd0644f291be04f65d0b2cdcUit eten en diëten gaan vaak niet samen. De grootste verleidingen komen voorbij op de menukaart van je favoriete restaurant. Hoe kun je én genieten van een avondje uit eten en tegelijkertijd op de calorieën letten? Tien strategieën voor een caloriearm avondje uit eten.

Stap 1: Eet thuis iets gezonds
Je komt uit werk en hebt ongelooflijke honger, maar je gaat pas over 1,5 uur uit eten! Je duikt de kast in en stuit prompt op een halve zak cheese onion chips, een stuk melkchocolade en de goed gevulde snoeppot.
Ho, stop! Keer je om en doe die kast dicht. Als je echt zo’n honger hebt, eet dan iets gezonds. Pak dat bakje sla dat over is van gisteravond, neem een bak yoghurt, banaan of cracker. En bedenk: het is toch zonde als je straks aan het diner zit en geen honger meer hebt omdat die cheese onion chips zo vullen.

Stap 2: Drink een paar glazen water
Een andere optie: drink een liter water. Je hebt het gevoel dat je vol zit, maar eenmaal aan tafel kun je die heerlijke salade gerookte kip weer op.

Stap 3: Sla het mandje brood over
Tja, de verleiding is zo groot. Het standaard mandje brood dat de ergste honger bij de gasten moet stillen staart je aan. Juist daarom zijn stap 1 en 2 zo belangrijk: zo kom je tenminste niet met honger in het restaurant aan. Sla deze koolhydratenbom over en geniet éxtra van je voorgerechtje.

Stap 4: Kies een gezond voorafje
Een inkoppertje: bestel geen gefrituurd, maar gegrild voedsel. Of wat dacht je van een vullende bouillon of een salade?

Stap 5: Maak van je voorgerecht een hoofdgerecht
Klein maar fijn: voorgerechtjes zijn over het algemeen kleiner dan hoofdgerechten. Vult een voorafje te weinig, bestel dan nog wat gezonde bijgerechtjes. (zie stap 6)

Stap 6: Selectief bijgerechten bestellen
Friet, aardappelen, broccoli-bloemkool met kaas gratin, salade. Bestel niet gelijk alle bijgerechten, maar neem bijvoorbeeld alleen de broccoli en salade.

Stap 7: Negeer deze woorden
Crème, saus, olie, au gratin, gefrituurd, jus.

Stap 8: Onthoud deze woorden
Gestoomd, gepocheerd, geroosterd, gekookt, gegrild, gebakken.

Stap 9: Weglaten
Je mag de ober af en toe best vragen of het sausje in een apart bakje mag, of hij de eieren uit de salade wilt laten en of hij dat klontje boter weg wil laten. Overdrijf niet. Ga niet bij elk ingrediënt op de kaart om een apart bakje vragen.

Stap 10: Gezonde desserts
Room, ijs, sausjes, slagroom? Nee! Fruit, fruit, fruit! Hoe lekker die calorierijke desserts ook zijn, op elke menukaart staat tegenwoordig wel een gezonde tegenhanger. Ben je een dessertliefhebber? Bestel dan bijvoorbeeld een lekkere fruitsalade. En ja, stiekem een toefje slagroom is voor een keer écht niet erg!

Eet smakelijk!

Bron: De Telegraaf

Geef een reactie