Lycopeen tegen rimpels: eet tomatenpuree!

Door Internationaal Therapeut, 0 reacties, 44270x bekeken

Lycopeen-tegen-rimpels-eet-tomatenpuree-2Een blikje tomatenpuree per dag doet wonderen!

Tomatenpuree is niet alleen een probaat middel tegen rimpels, maar ook tegen verbranding door de zon. In tomatenpuree zit de krachtige antioxidant lycopeen. Lycopeen vermindert huidveroudering aanzienlijk mede doordat schade door de zon dankzij lycopeen afneemt. Een blikje tomatenpuree per dag is voldoende!

Wat is lycopeen?
Lycopeen is een carotenoïde, rood van kleur, en komt niet alleen in tomaten voor. Ook in andere rode vruchten zit carotenoïde zoals in rozebottels en meloenen. Behalve tegen huidveroudering (mede door zonnestraling) zou lycopeen volgens sommige onderzoekers ook de kans op prostaatkanker verminderen. Maar dit is onvoldoende aangetoond.

Wel is aangetoond dat lycopeen goed is voor hart- en bloedvaten. Ook de effecten van tomatenpuree (lycopeen) op de huid zijn aangetoond in onderzoek.

Zo is men bij het dagelijks eten van 55 gram tomatenpuree per dag na drie maanden 30% beter beschermd tegen de zon. Een opmerkelijk effect dus, dat te danken is aan deze krachtige antioxidant.

Rimpels en de zon
Het is de lycopeen uit tomatenpuree, een krachtige antioxidant, dat dankzij zijn antioxiderende werking de huidveroudering, zoals rimpels en zonnebrand, grondig aanpakt. Een tweeledige werking tegen huidveroudering dus, want de zon is een krachtige oxidant en één van de belangrijkste veroorzakers van huidveroudering.

Een blikje tomatenpuree bevat evenveel lycopeen als in acht tomaten. Zie maar eens acht tomaten per dag weg te werken. Meloenen bieden overigens net zo veel lycopeen als tomatenpuree.

Een blikje per dag
Tomatenpuree eten is niet zo vies. Je kunt de tomatenpuree verwerken in een smoothie. Om lycopeen in voldoende mate naar binnen te krijgen, zodat de lycopeen inderdaad effectief is tegen rimpels, huidveroudering en zonnebrand, is er maar 55 gram tomatenpuree nodig per dag. Dus één blikje per dag is ruimschoots voldoende. De tomatenpuree uit het blikje kun je bijvoorbeeld mengen met vruchtensap en fruit en dit pureren tot een smakelijk geheel.

Lycopeen wordt beter opgenomen in combinatie met vet, wie durft kan er nog een dessertlepel olijfolie bij doen.

In tomatenpuree zit lycopeen, hoe zit het met vitamines?
Een blikje tomatenpuree per dag eten, heeft behalve de inname van lycopeen nog een aantal (kleine) voordelen. Wie tomatenpuree nuttigt krijgt qua vitaminen ook nog iets binnen, namelijk per 55 gram tomatenpuree:
– vitamines: vitamine C (16,5 mg), vitamine A en B6(0,11 mg), vitamine B1 en B2 (0,06 mg), vitamine B11 (17 mcg);
– mineralen: natrium (248 mg), kalium (468 mg), calcium (16,5 mg), fosfor (38,5 mg), magnesium (30 mg), ijzer (2,2 mg), koper (0,28 mg), zink (0,83 mg);
– voedingswaarde: water (43 gr), eiwit (1,9 gr), koolhydraten (7,7 gr), suiker (5,5 gr), vezels (1,8 gr).

En wat te doen als je van tomaten gruwelt?
Lycopeen is ook verkrijgbaar in supplementen (capsules en tabletten) maar je begrijpt dat dit overbodig is, omdat je voldoende binnenkrijgt middels 55 gram tomatenpuree per dag. Een lycopeen supplement is natuurlijk wel een oplossing indien je gruwelt van tomatensmaak.

Lycopeen en sperma, vruchtbaarheid man
Uit onderzoek blijkt dat lycopeen een positieve werking heeft op onvruchtbaarheid van mannen. Door lycopeen neemt de beweeglijkheid en hoeveelheid zaad toe en verbetert de structuur van zaad.

lypoceen en (prostaat)kanker
Dat lypoceen een verminderde kans op prostaatkanker en andere soorten kanker zou hebben, is nog onvoldoende bewezen. Wel tast zonlicht (zonschade) de DNA structuur aan, en door lycopeen is men (en de DNA structuur) 30% beter beschermd tegen schade door de zon. Een goed zonnebrandmiddel gebruiken blijft uiteraard altijd een aanrader.

Bron: InfoNu

Geef een reactie