Winter gezondheidstips

Door Internationaal Therapeut, 0 reacties, 28233x bekeken

Winter-gezondheidstips_1Gezond en wel de winter door

In de koude maanden van het jaar voelen de meeste mensen zich wat meer kwetsbaar, meer vatbaar voor allerlei ziektes, ze voelen zich zelfs wat minder happy. Deze wintertips kunnen je helpen de koude tijden gezond en wel te doorstaan. 

Winter en bewegen
Blijf bewegen! Tijdens de winter zijn we beduidend minder soepel dan in de zomer. De oorzaak is simpel. Door kou, wind en regen blijven we eerder binnen waardoor we minder bewegen en onze spieren en gewrichten onvoldoende worden gesmeerd. Hoe vreemd het misschien ook klinkt, vooral bij stijfheid van de spieren is het belangrijk om actief te blijven. Kom dus in actie! Kom uit je luie stoel en maak eens een wandeling in de frisse buitenlucht. Als je naderhand weer lekker in je warme stoel gaat zitten voelt deze nog beter aan.

Onderzoek toont aan dat het maken van een 30 minuten durende ochtendwandeling de kans op infecties met maar liefst 80% vermindert.

Hoe ga je in de winter de kou te lijf?
–  geen alcohol, want alcohol verlaagt de kerntemperatuur van je lichaam en verhoogt zo het risico op onderkoeling. De enige reden waarom dat glaasje jenever je het gevoel kan geven dat je het warmer krijgt, is omdat alcohol je bloedvaten tijdelijk doet uitzetten en zo warm bloed van de kern van je lichaam naar je huid stuwt;
– drink ook koude dranken. Alle logica weg laten, het drinken van warme dranken om je op temperatuur te houden werkt niet, de zenuwen in je tong signaliseren aan je lichaam dat er iets warms aankomt en dat je lichaam moet afkoelen. Ijskoude dranken doen je net opwarmen omdat het de bloedvaten doet vernauwen;
– gebruik gember. Gember doet al eeuwen dienst als keukenmiddeltje om verkoudheden te verzachten omdat het een boost aan je lichaam en de bloedcirculatie geeft. Uit onderzoek blijkt dat gember je lichaamstemperatuur kan verhogen. Ook pikante pepers (bijvoorbeeld cayennepeper) en bruine rijst doen je lichaam zweten en harder werken tijdens de vertering;
– wees sociaal. Uit een studie aan de universiteit van Toronto blijkt dat eenzaamheid je lichaamstemperatuur verlaagt;
– draag ook in de winter wit gekleurde kleding. De reflecterende werking van wit zou namelijk ook gelden voor je lichaamstemperatuur, waardoor het je natuurlijke warmte als het ware gevangen houdt.

Meer tips voor een gezonde winter
– vitamine B12 en C zijn ontzettend belangrijk voor je weerstand;
– eet vooral in de winter voldoende zalm, noten en avocado;
– doe dit niet: ramen dicht, verwarming aan en vooral binnen blijven;
– zorg dat je geen gebrek aan zonlicht krijgt: doe de gordijnen en andere raamdichtingen overdag open.
– gebruik warme handdoeken: Het voelt heerlijk als je de handdoeken waarmee je het lichaam afdroogt even warm maakt. Hang ze in de winter over de radiator.

Dagelijks afwisselen met koud en warm douchen vermindert het verkoudheidsrisico met 53 procent. Dit blijkt uit testen van de medische hogeschool in Hannover.

Kleed je warm aan
Als je naar buiten gaat trek dan verschillende lagen kleren over elkaar aan. Wol, zijde en synthetische stoffen houden de warmte beter vast dan katoen. Ook handschoenen, een wollen sjaal, dikke sokken en een muts beschermen goed tegen de kou.

Voorkom een winterdepressie
– elke dag voor 8 uur opstaan maakt het makkelijker voor je biologische klok om de tijd in de gaten te houden en je lichaam wakker te maken;
– ga naar buiten, ook al regent het. Overdag buiten lopen, bijvoorbeeld met de hond geeft nog altijd meer licht dan een lamp binnen;
– zorg dat je elke morgen ontbijt. De spijsvertering gaat werken, het lichaam komt op gang, de slaap verdwijnt;
– mocht je de verwarming thuis vaak hebben aanstaan, drink dan genoeg om te voorkomen dat je lichaam uitdroogt.
– ga buiten bewegen, je krijgt er als extra ook nog meer daglicht bij. Tevens maak je endorfine aan, niet voor niets het gelukshormoon genoemd.

Bron: Gezond ouder worden

Geef een reactie