Winterdip? Zo laat je de zon weer stralen!

Door Internationaal Therapeut, 0 reacties, 1730x bekeken

WinterdipBen jij deze koude, donkere dagen ook meer dan zat en zou je het liefst vandaag nog een retourtje boeken naar een tropisch oord? Groot gelijk! Zonlicht is namelijk hét medicijn tegen die vervelende winterdip. Om het zonnetje ook tijdens deze winterse dagen te laten schijnen, hebben we voor jullie een aantal handige tips op een rij gezet.

De winterblues: we hebben er allemaal wel eens last van. Dit winterkwaaltje wordt vaak veroorzaakt door een tekort aan zonlicht, want zonder die warme zonnestralen is ons lichaam niet in staat om voldoende vitamine D aan te maken. Gevolg? Een hoge bloeddruk, vermoeidheid én een neerslachtig gevoel.

Vooral het humeur is bij veel mensen een veelvoorkomend probleem. Ben jij ook niet te genieten tijdens dat gure winterweer, maar verdwijnt dat pesthumeur direct als het zonnetje zich laat zien? Je bent niet de enige! Vitamine D is namelijk nodig voor de aanmaak van serotonine, een feel-good stofje.

Tips tegen een vitamine D tekort
Wil je af van die vervelende winterdip? We hebben een aantal handige tips op een rij gezet om dat vitamine D tekort aan te vullen.

1. Zonnestraaltje
Kamp je met een vitamine D tekort? Vang dan ieder zonnestraaltje op in de wintermaanden! Hoe meer zonlicht, hoe beter! Ga bijvoorbeeld ’s ochtends eens lekker op de fiets naar je werk, maak een wandeling tijdens de lunch en ga op je vrije dag lekker de buitenlucht in.
Wie denkt zichzelf met een zonnebankkuurtje een flinke oppepper te geven, slaat de plank mis. In Nederland worden de vitamine D producerende UV-stralen namelijk uit het kunstmatige licht gefilterd, waardoor er niet of nauwelijks vitamine D wordt aangemaakt.

2. Lichte ruimtes
Hoewel het misschien heel verleidelijk is om de gordijnen dicht te trekken en met een film op de bank te kruipen, is het niet verstandig. Zorg juist voor zoveel mogelijk licht in huis. Doe alle gordijnen zover mogelijk open, verplaats die grote plant voor het raam en laat het daglicht binnen!

3. Voeding
Hoewel vitamine D maar beperkt voorkomt in onze voedingsmiddelen, is er wel een aantal producten waarmee je jouw futloze lichaam een vitamine D boost kunt geven. Vooral vette vis als haring, makreel en zalm zijn aanraders, maar ook halvarine, margarine en bak- en braadproducten bevatten vitamine D. Kun jij wel een oppepper gebruiken? Duik dan de keuken in met één van onderstaande recepten rijk aan vitamine D.

Makreel
– Rijstballetjes met gerookte makreel
– Rodebietenflensjes met makreel en avocado
– Grapefruit/makreelsalade

Zalm
– Zalm met spek, salade met mango en geroosterde zoete aardappel
– Canape’s met gerookte zalm
– Gegratineerde penne met zalm

Haring
– Taco met haring en avocado
– Boerensandwich met haring en radijs
– Piramidebroodje met haring

4. Supplementen
Heb je erg veel klachten en lukt het niet om met voeding en licht voldoende vitamine D binnen te krijgen? Dan kun je ook kiezen voor supplementen. Geen idee wat je nodig hebt? Laat je dan adviseren door de huisarts of bij een gespecialiseerde winkel.

Bron: vrouw.nl

Geef een reactie