Zomerse aardbeiengelei

Door Internationaal Therapeut, 0 reacties, 1108x bekeken

AarbeienDe voordelen van rood fruit

Ingrediënten:

  • 600 gram verse aardbeien (evt. gehalveerd)
  • 2 of 3 rijpe perziken (ontveld en in stukjes gesneden)
  • 1 biologische sinaasappel (geschild en in stukjes gesneden)
  • 1 biologische sinaasappelschil
  • 2 koffielepels kokosbloesemsuiker, palmsuiker of 10 druppels stevia of een beetje (Manuka) honing
  • ca. 4 gram agar agar poeder *

Bereiding
Weeg het fruit en doe alle ingrediënten, behalve de agar agar, in een steelpannetje en laat het heel even opkoken. Doe dan de agar agar erdoor.
* Houd bij agar agar altijd de exacte hoeveelheid fruit goed in de gaten: gebruik altijd iets meer dan staat aangegeven (meestal 1 gram per 500 gram fruit). Giet het in 4 dessertschaaltjes, laat het afkoelen en daarna opstijven in de koelkast.

Gezonde weetjes
De meeste fruittoetjes bevatten, in tegenstelling wat hun naam je wil laten geloven, erg weinig fruit en heel veel suiker. Ook de toetjes met ‘light’ zoetstoffen zijn niet gezond te noemen. Bovendien zijn toetjes, zeker met fruit, voor het gros van de mensen geen aanrader omdat het eigenlijk ons verteringsproces in de war schopt. Eet dit heerlijke gerecht dus veel liever als tussendoortje of ver na de maaltijd.

Aardbeien zijn net als frambozen een zeer goede bron van ellaginezuur: een stof die volgens laboratorium onderzoek de groei van tumoren kon afremmen en tumorvorming kan voorkomen. (Deze stof zit ook in paranoten en walnoten). Andere stoffen in bijna alle rode en blauwe vruchten heten anthocyanidinen; deze stoffen bleken in laboratoria in staat om de tumor tot apoptose (zelfvernietiging) te brengen of de groei van nieuwe bloedvaten, die voor tumoren noodzakelijk zijn, te verhinderen (zie uitgebreide informatie hierover in het boek ‘Eten tegen kanker’ van Dr. R. Beliveau en Dr. D. Gingras). Het rode zomerfruit bevat minder suiker en fructose dan veel andere fruitsoorten. Bovendien heeft een aardbei zeer weinig effect op je bloedsuikerspiegel (een Glycemische Lading van slechts 1 per 120 gram). Dus geniet er met volle teugen van in de zomer. Heb je aardbeien in overvloed maak er dan een smoothie (zie rabarbersmoothie), een lekkere dressing met gepureerde aardbeien en granaatappelsap of een lekkere vruchtenazijn van.

Bron: NGplein

Geef een reactie